El servei d'acompanyaments de la Fundació Pere Mata realitza formació aquàtica

El passat dia 12 de juny de 2018, es va realitzar a la piscina de Vila-seca una formació específica de reciclatge sobre cuidadors centrat sobre els beneficis del treball dels pacients en l'aigua. A aquesta formació va acudir el servei d'acompanyaments de la Fundació Pere Mata, empresa del Grup Pere Mata.

En la introducció teòrica es va repassar el paper dels acompanyants durant els exercicis a l'aigua, que resulta molt important per contribuir a mantenir al grup unit realitzant els exercicis: els acompanyants poden motivar els que es mostren recelosos a participar en l'activitat i, d'altra banda, poden fer un treball individual i reforçar la mecànica per fer els exercicis concrets.

A continuació, es va plantejar el tema que va despertar més interès de tota la sessió: l'acompanyament a la platja: va quedar clar que, en aquest context, el paper de l'acompanyant és bàsic i hi va haver consens en el fet que el treball previ és molt important: si els pacients surten amb la roba adequada, el banyador posat i la crema solar posada s'agilitza molt la feina per arribar a la platja i es guanya més temps per gaudir, ja que cal tenir en compte que la platja dificulta la mobilitat de les persones i de les cadires de rodes i que, a més, els acompanyants també han de fer-se càrrec de transportar els estris necessaris per a protegir-se del sol .  S’ ha que tenir en compte que es recomana que la crema solar s'apliqui trenta minuts abans d'exposar-se al sol.

D'altra banda, es va introduir la música com a element que ajuda a treballar de manera més relaxada i animada. A través de la música i el ball a l'aigua es poden treballar moviments concrets que permetin mobilitzar les zones que més interessin, segons les necessitats de els grups de pacients.

A la part aplicada, que es va desenvolupar dins de la piscina es van practicar els diferents moviments de coordinació que es poden realitzar, així com les formes més efectives de ensenyar-los i corregir-los

Per treballar de manera activa, es va plantejar un treball en parelles en el qual el monitor corregia i proposava millores .També, es van practicar alguns mecanismes lúdics per facilitar la correcció de moviments, en els quals va quedar clar que havien d'establir unes pautes clares per aconseguir que aquestes correccions fossin efectives.

En l'apartat de caigudes per desequilibris, es va ensenyar com cal reaccionar i la forma d'agafar i aixecar als pacients, tant a la piscina com al mar. També es van donar consells pràctics sobre com entrar i sortir al mar amb aquells que tenen por o poca mobilitat. Si hi ha grups amb mobilitat reduïda, dues cadires de rodes i algun altre pacient amb dificultat en caminar , seria molt recomanable que fossin tres acompanyants.