L’Institut Pere Mata prepara un llibre commemoratiu dels seus 125 anys

Amb el títol “125 anys de flama. Institut Pere Mata 1896-2021”, l’Institut Pere Mata està preparant un llibre commemoratiu dels seus 125 anys d’història. En aquesta obra, l’arxivera i historiadora Carme Puyol Torres i la periodista Isabel Martínez Martínez realitzen, en primer lloc, un recorregut pel primer centenari de l’IPM.  Una etapa en la qual la institució  va ser innovadora i pionera de la clínica i la recerca psiquiàtrica fins a esdevenir capdavantera a l’estat espanyol i homologar-se amb els més avançats centres europeus. A més, també es fa esment a la vida de la Institució dels últims 25 anys. Un període en què l’IPM ha dut a terme una important transformació de centre monogràfic especialitzat en l’atenció de salut mental a potent Grup assistencial. En aquesta nova etapa, l’atenció a la discapacitat i a la gent gran complementen els àmbits d’activitat, que s’han diversificat, i es mostra la capacitat d’adaptació a la nova realitat social.

Un altres dels factors que analitza l’obra és com la transformació desenvolupada al llarg dels anys ha fet que l’Institut Pere Mata hagi deixat de ser un centre únicament especialitzat en salut mental per convertir-se en un potent grup assistencial que opera arreu del país.

L’expertesa i la innovació han estat els altres valors destacats dels inicis fundacionals que s’han mantingut fortament arrelats en la institució i que han traspassat tots els àmbits d’actuació de l’organització, gràcies en part a la tasca desenvolupada en els àmbits de la docència i la recerca. Els serveis que s’ofereixen són pioners en salut mental, discapacitat, geriatria i atenció sociosanitària.

La flexibilitat i la capacitat d’adaptació als canvis socials i econòmics, mantenint-se fidel a la seva essència, és una altra característica que explica la longevitat, la fortalesa i la vitalitat de l’Institut Pere Mata 125 anys després del seu naixement.

Finalment, el llibre commemoratiu reflexa en la història de l’Institut Pere Mata com la societat ha tractat al llarg d’aquests 125 anys, i com tracta avui dia, la salut mental, la discapacitat i la gent gran: des de la beneficència dels inicis fins a la lluita conscient contra l’estigma i la necessitat, evidenciada amb la pandèmia, de posar la salut mental i l’atenció a la discapacitat i a la gent gran en el centre del benestar de les persones.

El Grup Pere Mata té com a missió oferir una atenció integral a les persones i integrada a la comunitat en els àmbits de la salut mental, la discapacitat intel·lectual, els serveis d’assistència social, geriàtrica, i sociosanitària, així com desenvolupar activitats de formació, de docència i de recerca sobre salut mental i discapacitat per millorar la qualitat de vida de les persones.

La previsió és que el llibre es presenti en els propers mesos tot depenent de l’evolució de la pandèmia.