Teràpia de mirall en persones que han sofert Ictus

La Catarina Martínez, terapeuta ocupacional del Centre Sociosanitari Monterols (Reus) de l’Hospital Universitari Institut Pere Mata, va impartir el curs-taller “Teràpia de mirall en persones que han sofert Ictus” al EDCA (Equip de Dany Cerebral Adquirit) de Vilaseca.

L'aplicació de la teràpia de mirall en aquest tipus d’usuaris és recent. Els estudis publicats conclouen que combinada amb la rehabilitació convencional és eficaç per millorar les habilitats motores, sensitives i la reducció del dolor d'origen neurològic entre d’altres. Per dur-ho a terme l’usuari col·loca l'extremitat afecta dins de la capsa de manera que quedi tapada a la vista del mateix, i el mirall reflectirà el membre sa oferint la il·lusió òptica de que el braç afecte es mou amb normalitat. A les bases neurofisiològiques que expliquen el per què funciona aquesta tècnica trobem dues posicions principals. D'una banda es considera que l'estímul visual activa els circuits neuronals motors lesionats que romanen habitualment inactius per la falta de moviment del braç. L'altra teoria, més acceptada, suggereix que aquest tipus de teràpia implica l’activació de l'anomenat to de neurones mirall.

Aquest mètode basa el seu èxit en la capacitat del pacient per imaginar-se que el reflex que veu en el mirall es correspon en realitat amb el seu braç parètic. També és necessari tenir unes habilitats cognitives suficients per mantenir-se almenys 10 minuts seguits mirant el reflex en el mirall i seguir les instruccions del terapeuta, per la qual cosa no és una tècnica apta per a tots.

Al Centre Sociosanitari Monterols vam començar a aplicar la teràpia de mirall en persones amb dany cerebral adquirit fa dos anys, sent el nombre de pacients que es beneficien d'ella reduït a causa dels criteris d'inclusió i a la pluripatologia de la població que tractem.