Usuaris de l’Institut Pere Mata participen del programa Apropa Cultura de l’Ajuntament de Reus

Des que es va iniciar l'any 2013 el programa Apropa Culturapersones usuàries del Centre de Dia de Reus de l’Hospital Universitari Institut Pere Mata en són usuaris freqüents. L’Ajuntament de Reus està adherit a aquesta iniciativa implantada arreu de Catalunya amb l’objectiu d'acostar les activitats culturals a persones que tenen més dificultat per accedir-hi, i per aquest motiu els teatres Fortuny i Bartrina ofereix alguns dels espectacles de la seva programació a un preu simbòlic en el marc de l’Apropa Cultura.

Marcos Pesciarelli, un dels usuaris del programa, ha explicat que li agrada molt el teatre i que la seva participació en l’Apropa Cultura el fa gaudir molt. Les seves companyes MBM i MAB han ressaltat la fascinació que senten per l’òpera des que la van descobrir també mitjançant aquesta iniciativa, i com la música les ajuda a superar els moments més complicats de la seva malaltia.

Per la seva banda, la treballadora social del Centre de Dia. Marina Baró, ha explicat que el centre de l’HU Institut Pere Mata participa des del primer dia d’aquesta iniciativa perquè és molt enriquidora per a les persones amb malaltia mental. Explica que trismestralment els responsables del Fortuny i del Bartrina els informen de la programació del trimestre i comenten els espectacles perquè puguin valorar millor amb els usuaris la seva selecció o no.

Després, un cop escollida l’obra, el grup d’usuaris (sempre al voltant de 5-6 persones) acorden la sortida conjunta i després de l’espectacle pot allargar-se l’activitat lúdica. Marina Baró en aquest sentit valora la cohesió grupal que també facilita l’Apropa Cultura, i ha ressaltat que des del Centre de Dia no s’acompanya el grup perquè l’objectiu és promoure la màxima autonomia possible de la persona, dins el seu procés rehabilitador.

Des que es va posar en marxa l’Apropa Cultura a Reus en 2013, més de 1.800 persones s’han beneficiat dels espectacles inclosos en la iniciativa i l’Institut Pere Mata és una de les entitats més assídues i de les primeres a oferir aquesta opció d’oci cultural als seus usuaris.

Per últim, la regidora de Benestar Social de l’Ajuntament de Reus, Montserrat Vilella, ha destacat la voluntat del Consistori que més entitats socials s’apuntin a la iniciativa i es beneficiïn de l’oferta cultural de la ciutat, alhora que ha valorat molt positivament aquests 5 anys de funcionament de l’Apropa Cultura a la ciutat.