Dia Internacional de la gent gran: reflexions des de la Residència Relat d'Avinyó

L’1 d’octubre se celebra a tot el món per tal de sensibilitzar la població; sobre el lloc que ocupa la gent gran dins la nostra societat. Les Nacions Unides estableixen 5 principis temàtics la dignitat, la independència, l'autorealització, l'assistència i la participació.

A la Residència Relat d'Avinyó, de Pere Mata Social, hem treballat aquest esdeveniment al taller de “Tocats de lletra”. El grup i cadascú ha aportat la seva opinió i una vegada més ha estat un exercici enriquidor per a tots.

S’ha consensuat que la gent gran envelleix més per una millora  en la qualitat de vida. L’alimentació, la medicació i les activitats han estat peces claus, sobretot pels que viuen amb centres on tot està molt més regulat que a domicili. Tothom ha manifestat que quan ells eren joves el concepte de residència no existia i només hi havia “las hermanitas de los pobres” que només hi anava la gent més desprotegida i la seva percepció era molt negativa. Ara es troben molt bé vivint aquí i reconeixen que ho han encertat, tot afegint les seves experiències personals, que han estat extenses.

Una de les coses més interessants ha estat les pensions, doncs, ells recorden que els seus avis no en cobraven. Una persona del grup ha manifestat que ell havia estat carter del poble i un diumenge al mes el dedicava a pagar les pensions que rebia per gir-postal i afegeix el cas d’una senyora que el seu marit va morir d’accident laboral i cobrava 16 pessetes al mes. Per posar-nos en el context de l’època, estem parlant dels anys 50/60 de segle passat, quan un exemplar de “La Vanguardia” costava 50 cèntims de pesseta “2 rals”. Evidentment, aquí s’aprecia l’evolució de la societat cap al nostre “incipient estat del benestar “i, com la banca ha  sabut  gestionar el volum de diners que genera la gent gran. Avui la nostra gent ens ha facilitat un material per poder escriure una part de la nostra història i fer un estudi sociològic, que malauradament no podrem desenvolupar per manca de temps, però tenim el seu testimoni. Cal dir que ells mateixos  han explicat el conte del “plat de fusta”. Una metàfora de “tal faràs tal trobaràs” i aquí hem tancat la sessió, amb una bona reflexió col·lectiva.