BipoGent: recerca en el trastorn bipolar

El passat dia 2 de març al vespre es va fer una xerrada sobre l’estudi BipoGent al Centre de Lectura de Reus. Les ponents i investigadores del projecte, Cristina Sáez i Lorena Moreno, professionals de l'Institut Pere Mata, van explicar què és el trastorn bipolar i en què consisteix l’estudi BipoGent. El públic que hi va assistir era molt heterogeni, des de socis del Centre a pacients amb trastorn bipolar i els seus familiars.

La xerrada va tenir un caire divulgatiu, per una banda per a els assistents poguessin entendre què és el trastorn bipolar i amb quins símptomes es manifesta, ajudant a disminuir l’estigma que comporten les malalties mentals. Per altra banda, es va explicar en què consistia un estudi d’investigació en salut mental, des del moment en que es demana el finançament, passant pel disseny de l’estudi, i la recollida de dades, i finalment els resultats esperats i l’objectiu, amb l’exemple de l’estudi BipoGent.

Aquest és un estudi finançat per l’Instituto de Salud Carlos III (del Ministerio de Economía, Competitividad e Indústria), en el que es pretén conèixer com influeix un gen concret, el DDR1, amb una funció concreta, en el funcionament cerebral dels pacients amb trastorn bipolar. Per a portar-ho a terme es realitzen diverses proves especialitzades: una extracció de sang per aïllar l’ADN i poder analitzar el gen DDR1, una visita psiquiàtrica per avaluar l’estat de salut mental de la persona que participa així com els esdeveniments adversos als que ha estat i està sotmesa, i dues visites amb psicologia per avaluar el funcionament cognitiu, és a dir la forma com el cervell processa la informació.

Entre tanta ciència també hi va haver un moment emotiu amb la participació espontània d’una de les pacients que va assistir a la xerrada. Va explicar en primera persona la seva trajectòria des de l’inici de la malaltia fins al moment actual, en el que ha aconseguit una estabilitat de l’estat d’ànim que li ha permès mantenir el seu funcionament diari, i una relació de parella estable.

El públic va participar de forma molt activa a les preguntes demostrant interès en el trastorn i en l’estudi. Al final de la xerrada algun dels pacients que hi van participar es van fer voluntaris de l’estudi.