Validada una nova eina de cribratge del delírium en centres sociosanitaris

La revista especialitzada General Hospital Psychiatry ha publicat un treball d’investigadors de l’Hospital Universitari Institut Pere Mata, del CIBER de Salut Mental (CIBERSAM) i de l'Institut d'Investigació Sanitària Pere Virgili (IISPV-CERCA), que valida una nova eina de cribratge del delírium en centres sociosanitaris, especialment pensada per a personal sanitari que no és psiquiatre.

Aquest fet és especialment destacable perquè entre un 25 i un 30 per cent de persones ingressades en un centre sociosanitari pot patir delírium, però no sempre és reconegut adequadament ni diagnosticat per personal sanitari que no és psiquiatre. Això és perquè costa diferenciar el delírium de la demència, i per la manca de temps en el dia a dia per a fer una valoració adient.

Davant aquesta problemàtica, investigadors de l’HU Institut Pere Mata han dissenyat el DDT-Pro, una nova eina de cribratge (la DDT-Pro) que han validat en el centre sociosanitari Monterols. Aquesta eina és fàcil d’utilitzar i de ràpida administració per part de personal no entrenat. Per validar la seva eficàcia, la DDT-Pro s’ha comparat amb una altra eina de cribratge (la 4AT) utilitzada habitualment per un/a psiquiatre per a fer el diagnòstic.

El resultat de la prova ha estat que les dues eines funcionen bé i són útils però la DDT-Pro dona un millor rendiment diagnòstic, és una eina més sensible i avalua tots els símptomes nuclears del delírium (cognitius, del pensament d’ordre superior i circadians, és a dir, el cicle diari de son i alimentació).

Per tot plegat els investigadors de l’HU Institut Pere Mata determinen que l’ús habitual d’eines de cribratge del delírium en centres hospitalaris, en aquest cas sociosanitaris, permeten millorar la identificació del delírium i, per tant, el seu tractament i el pronòstic de les persones que el pateixen.

Referència bibliogràfica
Sepúlveda E, Bermúdez E, González D, Cotino P, Viñuelas E, Palma J, Ciutat M, Grau I, Vilella E, Trzepacz PT, Franco JG. Validation of the Delirium Diagnostic Tool-Provisional (DDT-Pro) in a skilled nursing facility and comparison to the 4 'A's test (4AT). Gen Hosp Psychiatry. 2021 May-Jun;70:116-123. doi: 10.1016/j.genhosppsych.2021.03.010. Epub 2021 Mar 29. PMID: 33813146.