Seminari web COvidREFLEXIONS

El 3 de juny es va desenvolupar amb un èxit de participació el seminari web COvidREFLEXIONS: repensant la relació assistencial en salut mental a partir de la pandèmia?, organitzat pel Comitè de Bioètica Assistencial de l'Hospital Universitari Institut Pere Mata i Villablanca i amb l’objectiu d’afavorir un procés de reflexió conjunta, serena i constructiva amb relació a l’atenció durant període covid, el procés adaptatiu i els aprenentatges.

Els Referents d’Ètica de cada equip havien fet un treball previ en els equips i van compartir-lo amb tots els assistents. Mitjançant un sistema de votació amb codi QR es van escollir les frases més significatives de cada àmbit de debat:

- Com han viscut la situació derivada de la covid les persones ateses?
  • Mantenir el vincle entre tots i totes, reinventar la forma de relacionar-se, retrobar-se, cooperar en una situació que ens afecta a tots i totes per igual. Agraïment i reconeixement per la disponibilitat.
  • La majoria de residents expressen que es van sentir ben atesos i destaca la seva capacitat d'adaptació en moments tan complicats.
-  Com han viscut la situació derivada de la covid les famílies ?
  • Ens ha fet adonar que podem fer moltes més coses a casa, hem vist més els nostres propis recursos.
  • Ens heu ajudat molt en un moment molt difícil, heu estat la nostra taula de salvació.
-  Com han viscut la situació derivada de la covid els professionals?
  • La percepció de vulnerabilitat, inseguretat  i incertesa per conciliar vida  la professional i familiar.
  • La responsabilitat, la resiliència i la capacitat d'adaptació dels professionals a situacions excepcionals i canviants.
- Quins reptes representa la vacunació?
  • Individualisme (no voler vacunar) versus comunitat (benestar social).
  • S'hauria d'haver prioritzat el Trastorn Mental Greu (TMG) com a persones de risc a l'hora de prioritzar-los en la vacunació?
-  Que hem après de tot plegat?
  • Tenim una gran capacitat d'adaptació i flexibilitat.
  • El virus discrimina: la pandèmia ha incrementat les desigualtats.
El  Dr. Jordi Marfà Vallverdú, psiquiatre, secretari del Comitè d'Ètica Assistencial de la Fundació Congrés Català de Salut Mental, va compartir amb tots els assistents la seva anàlisi dels continguts exposats.

El Comitè de Bioètica vol agrair als Referents d’Ètica el seu esforç i compromís en el desenvolupament del projecte i als assistents l’elevat grau de participació.