El Banc d’Ajudes Tècniques atèn 400 usuaris des del 2014

El Banc d’Ajudes Tècniques (BAT) de Reus, el servei que ofereix la regidoria de Benestar Social de l’Ajuntament de Reus a través de la Fundació Pere Mata, ha atès 83 usuaris, ha realitzat 214 serveis i ha dispensat 81 ajudes tècniques durant l’any 2016, des de l’1 de gener fins al 19 d’agost de l’any 2016. Aquestes dades confirmen l’èxit d’aquesta iniciativa que té com a objectiu millorar l’autonomia de les persones amb dependència al seu domicili i a l’exterior i, per tant, la seva qualitat de vida i la de les seves famílies. El passat mes de juliol, l’Ajuntament de Reus va renovar el conveni de col·laboració amb la Fundació Pere Mata per a la gestió del BAT durant l’any 2016.

Com a novetat, cal destacar que aquest any, el BAT de Reus ha estat inclòs en el Contracte Programa 2016-2019 del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies de la Generalitat de Catalunya dins del marc del programa d’Actuacions en matèria d’Accessibilitat i concretament per garantir l’accés als productes de suport per millorar la autonomia de les persones tant al seu domicili com a l’exterior.

També és important destacar que des del passat mes de juny el BAT de Reus compta amb la certificació de qualitat UNE-EN-ISO 9001:2008.

Les dades

Usuaris

Pel que fa al nombre de sol·licituds, des de l’1 de gener fins al 19 d’agost de l’any 2016 el BAT ha atès 83 usuaris. L’any 2015,188 i l’any 2014,122. Des de la posada en marxa del servei l’any 2014, s’han atès un total de 393 sol·licituds.

Serveis

Pel que fa al nombre de serveis, des de l’1 de gener fins al 19 d’agost de l’any 2016 el BAT ha realitzat 214 serveis (comptabilitzant els serveis de transports i les intervencions de la terapeuta ocupacional de seguiment i entrenament en l’ús de material). L’any 2015, 319 i l’any 2014, 201. Des de la posada en marxa del servei l’any 2014, s’han realitzat un total de 734 serveis.

Ajudes Tècniques

Pel que fa al nombre d’ajudes tècniques, des de l’1 de gener fins al 19 d’agost de l’any 2016 s’han facilitat 81 ajudes tècniques, entre les que destaquen 11 llits articulats, 11 grues, 10 cadires de rodes, 3 matalassos antiescares o 37 cadires per a l’adaptació de la banyera o el plat de dutxa. L’any 2015,124 i l’any 2014, 97. Des de la posada en marxa del servei l’any 2014, s’han dispensat 302 ajudes tècniques.

El servei

Què són les ajudes tècniques?

Les ajudes tècniques són productes dissenyats per a persones amb discapacitat i per a persones amb mobilitat reduïda de forma temporal. S’utilitzen per ajudar en moviments o accions que la persona és incapaç de realitzar per si mateixa i proporcionen un major grau d’autonomia i seguretat en la realització d’activitats de la vida diària.

El BAT és un servei que inclou l’assessorament tècnic gratuït en adaptacions domiciliàries i accessibilitat, personalitzat per part d’una terapeuta ocupacional de la Fundació Pere Mata. A més, ofereix, en condicions de lloguer assequible, ajudes tècniques domiciliàries, com llits articulats, grues per a la mobilització de persones (per exemple, per mobilitzar del llit a la cadira de rodes, de la cadira de rodes al plat de dutxa, etc...), matalassos antiescares; ajudes per a la mobilitat: caminadors, cadires de rodes; ajudes per a l’adaptació del bany: cadires de banyera, elevadors de wc, etc.

Ocupació per a persones amb malaltia mental

Aquest servei també ofereix oportunitats laborals a persones amb malaltia mental, ja que les tasques de neteja i reparació de material, així com els serveis de transport, en els casos del material voluminós, les realitzen treballadors del Centre Especial de Treball de la Fundació Pere Mata.

Donació d’ajudes tècniques

Una altra de les funcions del Banc d’Ajudes Tècniques és la gestió de donacions de material d’ortopèdia, tant a nivell individual com a nivell d’empreses/institucions.

Des de l’entrada en funcionament del servei, s’han fet quinze xerrades per donar-se a conèixer entre els col·lectius més susceptibles i professionals de la ciutat: equipaments municipals - com el Casal de les Dones o els Casals Municipals de la Gent Gran, Centres d’Atenció Primària de Salut, etc.

Les famílies que disposin d’alguna ajuda tècnica que no utilitzin, com per exemple, cadires de rodes o caminadors, i que vulguin donar-les per a una altra persona que les necessiti,  poden contactar amb la Fundació Pere Mata, de manera presencial al carrer de la Tolerància, 29 de Reus o trucant al telèfon 977 300 442.

Lloguer d’ajudes tècniques

Per cada material voluminós (llits, grues i matalassos) llogat, l’usuari ha d’aportar un dipòsit de 50 euros a retornar en el moment de la devolució i pagar 10 euros de lloguer cada mes. Per la resta de material (cadires de rodes, caminadors, etc.), s’ha d’aportar un dipòsit de 10 euros a retornar i està exempt de pagament de lloguer.

A més del lloguer de material, el servei inclou l’entrenament per part de la terapeuta ocupacional al domicili de l’usuari amb les ajudes tècniques, per aconseguir un bon ús i manteniment de les mateixes.

Pel que fa a les persones amb manca d’autonomia i als familiars que puguin necessitar del servei del Banc d’Ajudes Tècniques, poden trucar al telèfon 977 010 034 dels Serveis Socials de l’Ajuntament de Reus.

La Fundació Pere Mata

La Fundació Pere Mata té experiència en la gestió de bancs d’ajudes tècniques, ja que també s’encarrega d’aquest servei a les terres de l’Ebre.

La Fundació Pere Mata basa les seves actuacions en la protecció i l’assistència a les persones afectades per trastorns mentals, discapacitats o dependents, per tal d’aconseguir la seva integració comunitària, millorar la seva rehabilitació i qualitat de vida, així com, el seu benestar individual.

Prement aquí es pot veure el vídeo de Canal Reus TV.