Inici del Projecte de Restauració per a l'ús públic del camí de Salva-Aigües

El passat març una brigada del Centre Especial de Treball de la Fundació Pere Mata composta per cinc peons/es i un líder de brigada van començar a realitzar les tasques compreses al Projecte de Restauració del camí de Salva-Aigües.

La Casa del Prat és un edifici de categoria notable, que pertany a finals del segle XII o principis del XIII. Per la seva importància monumental ens fa pensar que fou la Seu de la sots comanda templera de Prat on hi residia el “Procurator” o Comanador de Prat.

El segon camí de Salva-Aigües era una ruta comercial molt antiga, que els pastors utilitzaven per transportar llurs ramats. També hi transitaven els pagesos, que es dedicaven primerament al conreu de secà, a partir de l’obertura del canal de l’esquerra a principis del segle XX. Té la particularitat que uneix les construccions templeres més importants de la riba final de l’Ebre: la torre de Font del Quinto i la Casa del Prat, amb la qual cosa formava part de l’antiga sots comanda medieval del Prat, que limitava amb la mar quan el Delta encara estava per formar.

La restauració d’aquest camí és essencial per poder realitzar unes visites apropiades a la Casa del Prat (coneguda popularment pel topònim de mariner de llotja) avui dia de difícil accés. Als voltants de la Casa del Prat hi ha un entramat emmurallat, i unes trinxeres històriques de la guerra de 1936-1939. Dins de la construcció hi ha una escala de caragol que és una construcció pètria impecable, prova de la categoria de l’edifici.

Les tasques de recuperació es duran a terme gràcies a la renovació de l’acord que des de fa nou anys realitzen Obra Social “La Caixa”, la Diputació de Tarragona i Fundació Pere Mata.