XVI Jornada del Dia Mundial del Treball Social

El passat dijous 16 de març es va celebrar de nou el dia mundial del Treball Social a l’Aula Magna del Campus Catalunya de la URV a Tarragona.

La jornada amb el nom de “El treball social a debat: reflexions des de l’acadèmia i la professió”  va ser organitzada per la Facultat de Ciències Jurídiques, el Departament d’Antropologia, Filosofia i Treball Social de la URV i la Delegació de Tarragona del Col·legi Professional de Catalunya (TSCAT).

La jornada va comptar amb diferents conferències i una taula rodona on es va debatre la situació actual dels Serveis Socials i els reptes de futur.

Com cada any, l’objectiu ha estat, el poder generar un espai de reflexió i debat adreçat a professionals de la intervenció social i educativa, professorat universitari, estudiants del Grau en Treball Social i del Grau en Educació Social i d’altres graus i postgraus.

L’acte va anar a càrrec de la Directora del Departament Montserrat Soronellas; la responsable de l’Ensenyament de Treball Social Maria Victoria Forns, el rector de la URV Josep Pallarés, la degana del Col·legi, Conchita Peña; la vicedegana de la Delegació de Tarragona, Emma Pérez; que van posar en valor que fos la XVI jornada.

Durant la conferencia inaugural impartida per la degana, Conchita Peña amb el títol de : “El futur de la professió, el que no es pot comptar és el que compta” va fer una aproximació critica a la realitat professional del treball social.

La vicepresidenta de la Asociación Universitaria Española de Trabajo Social, Pilar Blanco va fer la conferencia de títol “Trabajo Social a debate: situación actual y perspectivas de futuro”.
Li va seguir una taula rodona per parlar del “Treball social a Espanya en el marc dels serveis socials de base” on van participar en Txema Duque, subdirector tècnic de l’Ajuntament de Bilbao; Esther Robles, treballadora social de l’Ajuntament de Barcelona, i Tania Luque vicepresidenta del Colegio de Trabajo Social de Málaga.

La conferència de clausura va anar a càrrec de la Emiliana Vicente, presidenta del Consejo General de Trabajo Social que va ser un exemple d’empoderament, entusiasme i amor per la professió.

Com en altres anys, també es va fer el lliurament del VII Premi Fundació Colisee (abans Fundació STS) al millor treball de Fi de Grau (2021-2022) per la Elsa Cerviño que va ser tutoritzada per la Elisa Abellán (Treballadora Social UHEDI-SESMDI Villablanca Assistencial). Sota el títol “Generar relacions i vincles en l’àmbit de la violencia matxista: una necessitat defensada des de l’ètica”.L’objectiu d’aquest reconeixement és promoure la recerca en l’àmbit del treball social i premiar a aquells estudiants que realitzin els treballs més sobre salients amb qualificació d’excel·lent, que apliquin el rigor en la metodologia científica i tractin un tema d’interès social.

També es va donar el II Premi L’Arc Serveis Assistencials al millor projecte social a l’Andrea Trillas amb el títol “Les TIC com a eina per reduir l’aïllament social de la gent gran”. La seva proposta es posarà en funcionament en breu per part de l’empresa de serveis assistencials en una experiència pilot que tindrà el seguiment tant del personal del Servei d’assistència a domicili com de la resta de professionals.