Diputació de Tarragona i Obra Social “la Caixa” presenten els treballs de millora del Camí de Sirga

Cinc persones en risc d'exclusió netegen el Camí de Sirga d'Amposta a Sant Jaume

• El president de la Diputació de Tarragona, Josep Poblet, i el director territorial de CaixaBank a Catalunya, Jaume Masana, han visitat avuiels treballs de recuperació per a l'ús públic del Camí de Sirga al Delta de l'Ebre.
  • L’actuació s’ha localitzat en un tram d’11 km que arranca sota el pont d’Amposta i arriba fins a Sant Jaume d’Enveja. Els treballs de millora han permès que cinc persones en risc d’exclusió hagin tingut accés al món laboral.
  • Aquesta iniciativa s’emmarca dins del conveni de col·laboració signat entre la Diputació i l’Obra Social “la Caixa” per a la integració laboral de col·lectius en risc d’exclusió i la preservació de l’entorn natural de les comarques de Tarragona i les Terres de l’Ebre.

El president de la Diputació de Tarragona, Josep Poblet, i el director territorial de CaixaBank a Catalunya, Jaume Masana, han visitat  avui  els treballs  de millora del Camí de Sirga en el tram que va des d’Amposta a Sant Jaume d’Enveja, un total d’11,3 kilòmetres d’una via de gran interès natural i de gran atractiu turístic.

Aquest projecte s’emmarca dins del conveni de col·laboració entre l'Obra Social “la Caixa” i la Diputació de Tarragona, i té un doble objectiu: la reinserció social i la conservació de la natura.

L’actuació ha permès que 5 persones en risc d’exclusió de la Fundació Pere Mata amb un trastorn mental sever han pogut tenir accés al món laboral.

Les actuacions s’han centrat en la neteja de l’arbrat, l’estassada del bosc de ribera, respectant els arbres autòctons i la reparació dels elements i la neteja del camí. Els treballs permeten de nou el pas de bicicletes i vianants pel camí. També s’han desbrossat les zones d’estacionament de vehicles al llarg del tram entre ambdues poblacions i s’ha endreçat amb maquinària forestal les àrees de descans, retirant  canyissar que envaïa el camí, retallant brancada en alçada i retirant inorgànics.

Finalment, s’ha arranjat tota la barana al llarg del camí i s’han afegit els trams que hi faltaven, reforçant les subjeccions fixes i substituït les trencades.

Treballs extraordinaris: l’efecte de les ventades i la neteja de la Sínia

El projecte inicial dissenyat per la Fundació Pere Mata s’ha completat amb diverses actuacions extraordinàries per arranjar els efectes de la forta ventada que es va produir a les Terres de l’Ebre al setembre, que va obligar la brigada forestal de la Fundació Pere Mata va talar diversos arbres caiguts al mig del camí. Els treballadors de la Fundació Pere Mota van col·laborar amb els serveis de l’Ajuntament d’Amposta en la retirada de restes del camí.

El segon treball extraordinari va ser la neteja de la Sínia i va consistir en la retirada de la massa forestal que obstruïa el pas al mirador de la Sínia, aconseguint deixar lliure l’accés a aquest fantàstic mirador damunt del riu.

El Camí de Sirga: via de gran interès natural i turístic

L’actuació duta a terme beneficia tant la població local com els visitants, ja que la zona recuperada és de les rutes més utilitzades pel públic usuari del Parc Natural del Delta del Ebre.

Des d’antic, les aigües de l’Ebre han estat solcades per les diverses civilitzacions que hi han fet estada: els ibers, els romans, els sarraïns, els cristians…. Habitualment les naus navegaven empeses per la força favorable del corrent del riu i dels vents. Però en cas contrari, era necessària l’ajuda dels animals de càrrega i els sirgadors, homes de força, que des dels senders que vorejaven el riu estiraven cordes per empènyer les embarcacions plenes de mercaderies.

Avui en dia, encara es conserven trams importants d’aquells camins de sirga des d’on ases i homes controlaven el rumb de les barques. Ara, aquesta xarxa de camins es combina amb senders i carreteres que voregen l’Ebre per a la pràctica de l’excursionisme. La ruta surt de Benifallet, municipi situat a l’extrem nord de la comarca de Baix Ebre, i acaba a Mequinensa municipi situat en territori de l’Aragó.